31/3 2011 – Konferencier på Musikens Hus

I torsdags fick jag prova på det för första gången! Jag fick vara konferencier på en komediklubb på Musikens hus här i Göteborg! Samma klubb som jag gjorde min stand up-debut på för lite mindre än ett år sedan!

Det var en temakväll den här kvällen då temat var ”Din mamma”. Komikerna skulle alltså duellera mot varandra med att förolämpa varandras morsor, och nej, det var inte bara det hela kvällen gick ut på, vilket jag tror många trodde eftersom det var ingen jättestor publik. Det var bara en ren ”roast” av varandra. Ordvitsdueller, oneliners-dueller, elaka diktdueller osv. osv.

Skillnaden mellan att vara konferencier än att bara uppträda som vanligt var ganska stor. Det är såklart mycket roligare att konfa än att göra ett framträdande på tio minuter, men som konferencier har man också ett stort ansvar att lyckas värma upp publiken innan den första komikern ska köra, så att publiken är ”up and running”. Så jag börjar kvällen med att köra en liten rutin på typ fem minuter för att publiken ska gå igång, sedan förklarar man de gyllene reglerna en publik måste uppfylla på en stå upp-klubb, dvs. att skratta när en komiker berättar ett skämt, applådera när en komiker kommer upp osv.

Det bästa med att konfa är, till skillnad från att bara uppträda, är att när jag uppträder så brukar jag alltid få känslan ”Fan, det där skämtet som är så bra glömde jag ju att dra!” precis när jag klivit av scenen, när man är konferencier så kan man lika gärna dra det nästa gång man går upp igen, dvs. man får fler chanser.

Musikens Hus kan man nog säga är mina ”debuters” scen. Här gjorde jag min stand up-debut, DJ-debut, konferencier-debut och en till debut men den ska vi inte gå in på.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

