Skillnaden mellan ”trollkarl” och ”magiker”

Känns som att detta är ett ämne som återkommer väldigt ofta bland magiker/trollkarlar/illusionister/komiker/ståuppare/blurrare, så här är mina kommentarer kring ämnet.

Vad är egentligen skillnaden mellan en trollkarl och en magiker? Det första som dyker upp i mitt huvud när jag hör ”trollkarl” är en en stor och prydlig man (vilket jag iofs är *host*) med en hög hatt som sedan ska trolla fram en kanin ur den. En ”magiker” är mer en person som gör lite häftigare konster. Ganska svårt att förklara men en magiker och en illusionist är mycket likadant. Trollkarlar kan vara äldre män som är 50+ och låter väldigt överklass. Magiker är personer under 50 och låter också överklass.

Jag bryr mig allvarligt talat inte om ett dugg vad folk kallar mig för. Personligen föredrar jag ändå att bli kallad magiker i ”offentliga” sammanhang. Hade jag istället sagt att jag var ”illusionist” så hade folk jämfört mig med Joe Labero och David Copperfield osv., och jag gör inte sånna shower med stora apparater och hundratals dansare. Det är för mycket. Visst är det häftigt, men det är för mycket för mig om jag ska ha en föreställning. Det blir tusentals grejer att hålla reda på, transporter, scenteknik och allt sånt. Jag kör stand-up, och allting jag behöver är bara mig själv, några kortlekar och kanske lite annat. Allt jag tar med mig är bara en liten sidoväska. Det räcker för att ge en riktigt bra föreställning på 20 minuter.

Hade jag sagt att jag var ”trollkarl” hade kanske folk jämfört mig med till exempel Tobbe Trollkarl, Conny Ray, Silly Billy, osv. Det vill säga, en barntrollkarl. Jag gör inte barnkalas. Jag gjorde det men inte längre och slutade för att det var inte min grej. Det är en helt annan typ av publik och svårt att få deras uppmärksamhet och hålla kvar den i resten av föreställningen.

Det jag gör har inte riktigt någon titel. ”Stå uppare” är kanske det närmaste man kan komma, men det är inte ren och skär ”stå upp” som jag kör. Samma sak med ”komiker”. Nej, jag funderar på att inventera något nytt titel, mina damer och herrar: det finns magiker, illusionister, ståuppare, komiker, och så finns det nu den nya: ”blurry”!

Vet inte om jag ska försöka satsa på att lansera att jag är en ”blurrare”, bara något jag kom på rätt snabbt.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

