Ett år i stå-upp

Idag var det inte mindre än ett år sedan som jag gjorde min debut på stand-up scenerna. Närmare bestämt den 22a april förra året (vilket var ett år sen i fredags) så gjorde jag mitt första uppträdande på en stå-upp klubb i Göteborg. Min ”scendebut” kom annars mycket tidigare, men det var då för ett år sedan som jag uppträdde för första gången för en stå-upp klubb. Helt fantastiskt ändå vad som har hänt sen dess. Första gången jag gjorde det kändes det som att en helt ny värld öppnade sig för mig… och det gjorde det ju, nästan.

Så varför inte berätta hur det hela började med stå-uppen när jag ändå håller på och babblar om detta ? Det hela började med en lapp. För mer än ett och ett halvt år sedan hade min dåvarande teaterlärare skrivit ut ett mejl han hade fått från våran rektor som på sin tur hade fått det från en grupp människor som skulle arrangera någon slags ”öppen scen” eller ”kulturfestival”, beroende på hur man ser det. Min lärare visade mejlet och bara berättade att han hade fått det där och ifall det kanske var någonting som intresserade mig. Just då kände jag mig inte särskilt intresserad eftersom man har ju sett dom på anslagstavlor lite överallt, men en kväll när jag inte hade något vettigare för mig så hörde jag av mig till den här arrangörsgruppen.

De fick senare tag på mig och jag fick uppträda i en liten teaterlokal någonstans i Linnéstaden och några veckor senare på Brew House som ligger i Gårda. Det första uppträdandet i teaterlokalen kändes då som det bästa uppträdandet jag gjort. Brew House gick ännu bättre, men om jag tittar på det nu så var det inte alls bra, men känslan på den tiden var riktigt bra. Och detta var ingen stand-up. Några skämt här och där men jag såg det inte alls som ett comedy-performance, men det blev kul.

Amandas teater, Göteborg, hösten 2009.

Hur som helst, min stand-up debut kom då en kille som kallade sig själv för Gusten ringde till mig och sa att han drev en stå upp-klubb i Göteborg. Han berättade att de skulle ha en temakväll med magi som ägde rum samma kväll då han ringde. Han hade fått tag på mig genom en rekommendation från en av arrangörerna från den här kulturfestivalen.

Detta var som sagt en stå upp-klubb och detta var under en period då jag försökte bara rikta in mig mot att hålla på med ”close up”-magi, men jag tackade bara ja till det, så jag hade kanske tre-fyra timmar på mig att försöka lista ut vilka trick som kanske skulle passa den kvällen, och så några roliga skämt på det förstås. Så jag begav mig dit och jag vet att jag aldrig har lyckats så bra med mina scenframträdanden (om man bortser från Brew House) och på vägen dit fick jag känslan att ”Fan, jag kanske bara skulle hållit mig till vanlig close-up och mingeltrolleri istället.”, men ändå hade jag känslan i bakhuvudet att det kan på något sätt bli bra. Och det blev det.

Efter min stand up-debut den kvällen fick jag en känsla som på något sätt inte går att beskriva. Det var som en hel värld öppnade sig. Detta var ju perfekt! Jag och framförallt publiken hade kul! Senare i mitten av sommaren hörde Gusten av sig igen och frågade om jag ville uppträda på ”sommar-stand up” på Henriksberg i Göteborg, och eftersom jag tyckte det var så kul sist så tackade jag ja till det med, och den kvällen var också riktigt bra!

Henriksberg, Göteborg, sommaren 2010.

Sedan började väl snöbollen att rulla därifrån. Sedan dess har jag blivit rekommenderad till flera komediklubbar och har fått uppträda förutom flertalet gånger i Göteborg så har det varit mycket i Linköping, Malmö, Lund, Köpenhamn, Tallinn och snart bär det av till Berlin och eventuellt senare i sommar/höst till Antwerp, Belgien. Utöver allt detta har det också varit en massa företagsgig runt om i Sverige. Inom det senaste året så har jag gjort 30 klubbuppträdanden varav 14 av dom sen i februari i år, så det börjar bli mer och mer.

Helt fantastiskt vad året gick snabbt. Undrar hur det ser ut nästa år?

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

