5/5 – S.I.N., Berlin.

Vad är väl bättre än att fira cinco de mayo med ett uppträdande på en komediklubb i Berlin?

Jag kom hem igår vid förmiddagen till Göteborg efter att ha spenderat några dagar i Berlin. Jag måste seriöst säga detta, men Berlin måste nog vara en av de bästa städerna i hela världen! Detta var andra gången jag var där. Första gången var för exakt ett år sedan på en klassresa, och strax innan årsskiftet fick jag kontakt med en person som drev en komediklubb i Berlin. Jag fick inte så jättemycket i gage men jag såg det hela mest som en typ, affärsresa.

Jag var lite skeptisk till klubben efter att jag hade sett bilder på lokalen och så, men det var verkligen att döma boken efter omslaget. En komikerkollega till mig berättade att han hade uppträtt där också och han sa att det var den bästa komediklubben i hela europa. Så, i onsdags eftermiddag flög jag från Arlanda ner till Berlin. Väldigt konstigt språk och det enda jag tänkte på när jag satt på till exempel U-Bahn och hörde några tyskar konversera tänkte jag bara ”Jaja, de förstår ju varann.”. Jag har ändå liiite grundläggande tyska-kunskaper. Om någon pratar tyska med mig har jag absolut ingen aning om vad de säger, men om jag läser en text på tyska kan jag förstå innebörden. Det är inte helt olikt det svenska språket och det gäller bara att se saker i sin helhet. De enda användbara tyska orden man behöver kunna är ”danke”, ”bitte”, ja, nej och att kunna räkna, då kommer man en bit iaf.

Berlin. Utsikt från hotellrummet. ;) Nä, inte riktigt. Uppe ifrån TV-tornet på Alexanderplatz. (bilden kostade mig f.ö. 11€ att ta)

Det var först dagen efter på torsdagen som jag skulle göra mitt uppträdande. Detta var i en bar som låg ute i Schöneberg, nära Kottbusser Tor. Jag hade lite fri tid på eftermiddagen på onsdagen så jag tänkte ta en titt förbi så jag vet vart det ligger, och det tog ett tag innan jag hittade det, men när jag tittar in genom fönstret ser allting jättelitet och minimalt ut. Då började jag tänka ”har jag släpat mig hela vägen från Sverige till detta?”.

Så jag börjar ta mig tillbaka till hotellet som ligger nästan i andra delen av staden i Wittenberg. Då började paniken. U-bahnlinjen som skulle ta mig tillbaka stannar vid Potsdamer Platz på grund av tunneljobb, så då fick man leta fram en ersättningsbuss, gå på den som för övrigt är helt överfull, och värmen gjorde ju inte saken bättre. Så får man trängas där samtidigt som den kör i rusningstrafik bort till Nollendorf Platz, och den bussresan kanske tog 15 minuter medans tunnelbanan kunde säkert ha kört den på kanske två minuter om det inte var något byggjobb i tunnlarna.

Efter mycket stress och tunnelbanebyten så var jag till slut tillbaka på hotellet. Hungrig, trött och massiv träningsvärk efter att ha sprungit runt halva Berlin tidigare under dagen och dagen innan. Tar på mig mina scenkläder och packar ner allt trolleri-relaterat i min väska och beger mig tillbaks till baren. Den här gången dock behövde jag inte ta några omvägar så det blev inga trånga ersättningsbussar. Hela grejen skulle börja 20.30 och jag tänkte vara där kanske 19.00 så jag har gott om tid att förbereda mig och känna mig redo, men på grund av hela U-Bahnkaoset tidigare under dagen så var jag där kl 20.00. Dessutom var bananerna jag skulle använda i mitt nummer ganska söndriga, så jag fick springa runt i hela kvarteret och leta efter en affär, men de flesta affärer stänger 20.00 i Berlin på en vardag, så till slut lyckades jag ändå hitta en butik som var öppen. Och när jag kommer in, vad händer då? Kön är jättelång till kassan, och när det till slut är min tur så är det som vanligt ingen som står bakom mig.

Rusa tillbaka till baren igen och det var inte mycket folk i publiken när jag kom tillbaka, och vi skulle köra igång om cirka tio minuter då. Det var sex andra komiker som skulle uppträda och arrangören som var inte det minsta orolig sa att det brukar alltid vara överfullt och att de har fått stoppa folk vid ingången för att det var så fullt. Men när jag tittar ut i den halvtomma lokalen så blir jag tveksam och tanken slog mig att hoppa av.

Men som tur var fick jag uppträda sist eftersom att jag skulle headlina, och hela grejen drog inte igång förrens vid 21, och när klockan väl var 21 så fick jag precis i ordning allt. Härligt. Äntligen kunde jag slappna av, dricka cola, läsa på min setlista och bara ta det lugnt. Det var till slut fullt i lokalen när det började. Men när de körde igång och den första komikern skulle upp på scen började paniken igen bland oss som satt bakom. Publiken skrattade nästan ingenting. Det kanske berodde på akustiken så att vi inte hörde det, men dörren var trots allt öppen och det var inte jätteofta publiken skrattade högt och tydligt. Kanske lite småskratt här och där men inga ”kioskvältare”. Några av komikerna lyckades ändå få publiken att skratta så det kändes bra för dom. Men hur skulle publiken reagera när det var min tur?

Sedan var det min tur. Konferenciern introducerade mig och jag gick på scenen i en rökfylld lokal inför en ganska stor publik, sedan körde jag igång. WOW!! Vilken fantastisk publik! Alla mina oroligheter ifall publiken skulle vara på dåligt humör var som bortblåsta efter fem minuter på scen. Publiken hade jättekul. Jag hade jättekul, och efter mitt framträdande som varade i 15 minuter beskrev folk som att det var ett stort extatiskt moln och det var flera som sa att de riktigt älskade mitt nummer och bland annat en person som sa att det var det bästa han hade sett!

Tro mig, i alla år som trollkarl/magiker så har jag alltid drömt om att någon ska komma och säga efter en föreställning ”det var det bästa jag sett!”. Det och en stående ovation drömmer alla entertainers om. Det är många som säger att ”det var det sjukaste jag sett” när jag håller på och mingeltrollar, men nu har man ändå lyckats leverera en jättebra föreställning, och då blir det en helt annan känsla.

Jag trodde aldrig att jag skulle få en sån fantastisk känsla efteråt. Detta måste ha varit en av mina bästa uppträdanden jag någonsin gjort. Hoppas bara att alla mina uppträdanden kan i fortsättningen vara lika bra. Nu har jag kommit i kontakt med andra klubbägare runt om europa, så det verkar ändå som att ordet sprider sig! :) Fick även frågan om att uppträda på en annan komediklubb i Berlin lördagen efter, men tyvärr åkte jag hem lördag morgon, men kul att få frågan ändå!

Fler bilder kommer snart.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

