12/5 – Mingeltrolleri på Liseberg

Ja, lite expressinkallning där. Det hade pratats länge om ifall jag skulle gå runt och mingeltrolla under Elfackmässan i Göteborg och först igår fick jag klartecken. Mycket folk. Jag skulle hålla på ”hela kvällen”, men detta var egentligen från kl 15 till 19… och det var hela kvällen. Fantastiskt kul iallafall! Det var svårt i början när folk kom dit, men efter ett tag när besökarna hade fått i sig en och en annan bärs, då fick jag aldrig sluta. Härligt att jag lyckades bygga upp min fanbase en liten del i alla fall.

Liseberg. Konstigt att se det så tomt när det oftast brukar krylla med folk här.

Jag fick göra ett kort litet scenframträdande i början, men jag var inte alls förberedd på detta eftersom jag hade fått uppgiften om att jag bara skulle mingeltrolla, så jag fick köra ett uppträdande på 5-10 minuter. Tappade nästan alla mina skämt så det blev bara ett ”trolleritrick”, när jag stoppar hela kortleken i munnen och slänger ut resten på scengolvet och så vidare. Ljudet var lite konstigt eftersom jag är inte van vid att köra med monitorer, så det kändes konstigt att höra sig själv på så hög volym.

Jag blev introducerad upp på scen av Bygglovs-Willy och Matte och fick köra ett kort litet nummer för att också göra reklam för att jag gick runt och trollade bland borden. Efter det skulle Timoteij (hoppas jag stavade rätt) gå på och köra lite låtar. Man kan säga att det var en utmaning för dom att försöka varva ner publiken efter så extremt fascinerande trolleriunderhållning, då folk höll på och kasta stolar, riva sönder sina skjortor och slå flaskor i huvudet på varandra för att de inte kunde förstå hur jag fick in just spader åtta i min mun…..

Mitt "efterband" Timoteij.

Nej, så tumult var det inte. Publiken var inte alls så vilda… just då kanske, efter första setet. Tanken var att detta skulle upprepas tre gånger, en gång varje timma, att Bygglovskillarna skulle köra någonting först, sedan skulle jag göra en kort grej och sedan kom Timoteij. Men det ströks direkt efter mitt framträdande att jag inte skulle köra innan dom. Arrangörerna ville hellre att jag skulle springa runt och trolla bland borden, men det verkade som att i och med att jag hade spritt lite kort överallt på scen så var arrangörerna kanske oroliga att Timoteij skulle halka på dom… trots att över alla mina eviga år i showbiz så har jag aldrig någonsin varit med att någon har halkat på ett spelkort. Jag hade inte förberett mig innan på att göra något shownummer utan det kom på plats, och då var det bara det tricket jag kom och tänka på.

Så jag fick glida runt i vimlet och trolla. Oj, vad folk gillade det! Räknade till tre-fyra stycken som sa ”det var det sjukaste dom hade sett”. Sånt är kul att höra. Men ju mer tiden gick desto mer och mer blev folk onyktrare och onyktrare… alla vet ju hur lätt det är att bli lurad när man är onykter… inte jag dock, då jag aldrig har varit onykter. Men det lättade på stämningen iallafall och folk blev riktigt imponerade.

Sedan när kvällen började lida mot sitt slut och efter att Timoteij körde sitt sista set så fick jag chansen att be om ursäkt till sångaren om jag stökade till det på scenen för dom innan, men hon sa att det gjorde ingenting och att några roddare hann plocka bort de mesta av korten. Sedan frågade hon om jag ville komma in och trolla för dom i deras loge. Helt oväntat, men jag fick komma in och som den schlagernörd jag är så stod vi och snackade schlager istället innan jag började trolla… Kul var det. Dom blev imponerade, och nu har jag ännu fler kändisvänner! Hurra!

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

