13/5 – Talang, Slutaudition

Detta är skrivet den 5e april, dagen efter inspelningen, men publiceras strax efter sändning. Jag har alltså inte sett programmet… än.

Ja, ni kanske såg det, men tyvärr, där tog det slut. Konkurrensen var otroligt hård i år, men jag är SJUKT glad ändå att jag lyckades ta mig så långt i tävlingen! Jag vet inte den exakta siffran men jag har hört att det var runt 3000 sökande till Talang 2011, och ja, 84 av dom kom till slutaudition… you do the math!

Det var en måndag och hela dagen började med att tåget gick 05.54 från Göteborg och kom fram till Stockholm runt 08.40, sedan bar det av till Grand Hôtel och den stora slutauditionen. Notera också ^-et över Grand Hôtel… varför finns den där egentligen? Ändå uttalas det o… här i Göteborg blir det ö, typ som KNÖ DAJ! Det är väl nått franskt uttal har jag hört… men vem bor på Grand egentligen? Tycker sånna lyxhotell är bara äckliga. All lyx är äckligt. Hur står folk ut med en nobelmiddag? Vad är det egentligen på sånna överklass-middagar? Ta till exempel en massa ugglor och lägg dom i ditt garage och kör över dom med bilen, sedan ge det ett fint namn som ”Hammarströms fjäderexplosion” eller något, så blir det gott… istället för om det skulle stå ”Överkörd uggla i garage” på menyn… jaja, jag blir nöjd med bröd och smör. Ibland hamburgare om jag väljer att ”lyxa” till det. (på tal om att ”lyxa till det”, kolla in det här fantastiska klippet från Penn & Tellers tv-program Bullshit, med sanningen om vatten på flaska.)

Grand Hotel, Stockholm.

Skit samma, det var ett fint ställe i alla fall, men nog om det.

Jag kom dit till hotellet, fick träffa en hel del folk och lärde känna en massa nya människor! Det roliga var att kolla på alla som var där och sedan försöka lista ut vad de hade för talanger, för de har alla imponerat på juryn. Ibland när någon frågade mig vad jag gjorde så drog jag till med någonting ”talanglöst” som att säga ”Nä, jag bowlade!” eller ”jag rabblade upp det svenska alfabetet baklänges samtidigt som jag klädde av mig naken”. I något fall dröjde jag med att säga att jag skämtade och det gick verkligen att läsa den personens ansikte att han/hon tänkte ”Hur fan kan man spela bowling och gå vidare till slutaudition?”.

Vi skulle också in i en stor sal för att spela in när juryn hälsar alla välkomna till slutaudition, sedan fick de applåder och en stående ovation på det hela (no shit, sherlock). Efteråt var det några kameramän som skulle filma oss alla när vi stod och lyssnade på juryn, trots att de inte stod där. Jag kom givetvis på mig själv att jag gäspade riktigt ordentligt med en kamera nästan i ansiktet på mig, hoppas bara inte de visar en överentusiastisk Luddini i TV sen.

Studiomannen Henric von Zweigberk ger talangerna instruktioner.

Efter en lång väntan var det dags för mig att få ställas inför juryn. Det var alla tre trollkarlar som gått vidare från Jönköping som skulle bli bedömda. Det slutade med att Håkan Berg gick vidare till semifinalen och där tog min resa slut. Ganska förväntat resultat ändå och jag sa till Håkan precis innan när vi väntade att han skulle gå vidare. Men när kamerorna slutade rulla sa Bert till oss två som inte gick vidare något i stil med att inte ge upp. Jag fick också chans att tacka juryn för att jag fick komma dit…. och ja, det var det. Tråkigt att inte få en chans till och inte ens få en chans att prata med juryn eller något innan de gav sin dom. Det var bara in och sen ut. Det kändes som att hela min karriär tog slut där, trots att jag vet att den har bara börjat. Det är bara att blicka framåt!

Hela den här resan har varit helt fantastisk. Riktigt rolig upplevelse och jag är ändå nöjd med utgången. Men jag måste ändå erkänna att ja, mitt trick var kanske inte det bästa. Det är självklart att när man sitter på tåget på väg hem till Göteborg som man kommer på det perfekta numret, så ja, vi får se om det blir något nästa år.

Jag vill ändå önska alla som gick vidare till semifinalen ett stort lycka till i tävlingen! Må bäste talang vinna!

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

