Update

Ok, det var ett tag sen jag senast skrev något så jag vill bara visa att jag fortfarande lever, och det gör jag med att skriva några rader. Det har inte varit jättemycket att göra nu den senaste tiden utan har varit mestadels ledig, och på den här ledighetstiden så har jag tagit mig tid att kolla på film för att förbättra mina filmkunskaper. Detta är för att jag har gått med i ”Team Tac Oh Fish” som är med på filmquiz på tisdagar, det vill säga att vi sitter i en bar och försöker lista ut hur många ägg som serverades till besättningen per dag under inspelningen av Sagan om ringen… (svaret var f.ö. 1460 st)

Första gången jag deltog vann vårat lag förstapriset, och sedan dess har det gått lite utför. Idag fick vi 20 poäng av 25, vilket ändå är godkänt, men det var många frågor vi pendlade mellan två alternativ, och självklart väljer man det alternativet som är fel. Jag har inte sett så mycket film det senaste, innan fanns det perioder då jag gick under sommarlovet till stadsbiblioteket och hyrde två filmer och såg dom samma dag, sedan lämnade jag tillbaka dom dagen efter, så höll det på i några veckor. Men nu har jag inte hunnit med så många, men jag försöker ta upp det igen.

De senaste dagarna har jag försökt kolla igenom alla filmer jag har inplastade i min hylla och några filmer som kan tänkas dyka upp på quizen, bland annat lite halvdana amerikanska komedier. I lördags kollade jag på ”Wayne’s World”, som för övrigt var en väldigt rolig film, och idag kom det en fråga på den på quizen: ”Vilket språk är det Wayne och Cassandra talar för att kommunicera med varandra?”. Självklart hade jag fel på den. Skrev ”mandarin” när det rätta svaret var ”cantonese”. Det var ju nääästan rätt, men jag kom på det efterhand. Så då har jag fått sitta igenom Wayne’s World, Napoleon Dynamite och Fantomen på operan nästan i onödan. Sistnämnda hade jag hellre tvättat ett salladshuvud i två timmar istället för att se på den filmen.

Vad mer händer? Jo i juni ska jag göra en kort flytt till Berlin, knappt en månad efter att jag var där senast. Fick tag på en lägenhet och kände bara, ”äh, man lever bara en gång” så glider jag iväg dit snart i några veckor. Ska hinna klämma in en del uppträdanden där. Det gick så otroooligt bra sist och Berlin måste vara en av de bästa städerna i världen, näst efter Göteborg förstås. Kommer nog känna mig lite ”lost in translation”… försöker ändå lära mig några vettiga fraser tills dess: ”ein Junge auf einem pferd”, ”das grosse ball” osv osv. Man vet aldrig när man kan behöva använda det.

Till sist fick jag ett mail från en kille som hade filmat från 12h-festivalen på Världskulturmuséet den 13e maj! Blir alltid jätteglad att få se sånt! Även om det var väldigt kort så är det jättekul att se.

(cirka 1:25 i klippet är ett inslag på cirka 20sek)

Tack för att ni läste. Hoppas vi syns snart.

/Luddini

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

