Ich bin ein Berliner…

Så, nu tar jag mig äntligen tid att skriva om min vistelse i Berlin… ungefär sju shower gjorde jag i Berlin under dessa tre veckor. Några gick jättebra, några mindre bra osv. men alla fick väldigt bra respons av publiken, så det kändes ju bra. Jag var borta i ungefär tre veckor och kom hem på onsdagskvällen. Kändes förjävligt att komma hem till Göteborg när Berlin började kännas som sitt hem. Men, som en vis man en gång sa: ”Home is not geography, it’s a feeling.”

Jag har skrivit lite om Berlin tidigare i bloggen om de giggen jag gjorde på Kookaburra, men jag tänkte spara de ”weekly shows” som jag hade på S.I.N. Bar i Berlin varje torsdag, samma klubb som jag uppträdde på i maj det här året, i ett inlägg. Det är en liten lokal i Kreuzberg som är liten men väldigt trevlig stämning. Mycket folk för att vara i den lokalen och många är stamgäster, så när man lär känna folk så blir det en lite mer intim stämning vilket är väldigt trevligt.

I och med att jag skulle köra små korta uppträdanden varje torsdag och att det var många stamgäster så var det svårt att sprida ut hela sin akt över dessa veckor bara så att inga skulle tänka ”men det här har jag sett förut!”. Första uppträdandet jag gjorde gick väldigt bra! Allting kändes helt perfekt! Provade en ny rutin som egentligen är en gammal rutin, bara att jag har ändrat den ganska mycket och gjort den ännu roligare. Har alltid haft rutinen inplanerad i mitt huvud och har försökt flera gånger att framföra den, men på grund av tidsbrist så har jag aldrig hunnit göra det på scen, så den här gången fick jag prova det för första gången och det föll väldigt bra ut! Riktigt sån där skön känsla efteråt.

Efteråt blev jag även intervjuad av ”Deutsche Welle”, en radiokanal som är Tysklands motsvarighet till BBC, enligt han som intervjuade mig. De gjorde ett reportage om den engelska stand up-scenen i Berlin. Vad jag vet så har det inte sänts än, men håll utkik på bloggen så kanske det dyker upp!

Andra giget gick lite sämre ur min synvinkel då det överlag blev ett mer magi-inriktat framträdande än ett stand-up magi. Trots detta så blev det en väldigt stor snackis och jag läste någon på facebook som hade skrivit en massa kommentarer från en person jag tog upp i mitt nummer då jag fick ett kort att hamna emellan hennes händer. Alltid jättekul att läsa sånt då det uppmuntrar en mycket när man inte blev nöjd med det själv… så det var kanske bra trots allt.

Tredje och sista giget gick också väldigt bra! Här gjorde jag allt det bästa från mina tidigare uppträdanden och det fick väldigt bra respons. Många klassiker och det var väldigt skön stämning i lokalen. Sedan fick jag en länk på youtube av någon som hade filmat det stora finaltricket då jag ”hypnotiserar” fyra män på scen och sedan utför en ”four man levitation”.

Alltid kul att se filmer då man själv uppträder… vet inte varför. ;) Nä, men det är roligt att ibland få avguda sig själv lite. (börjar känna en viss egoism nu…)

Så, tre fantastiska veckor i Berlin. Nu blir det att jobba lite och köra några gigs, sedan drar jag dit kanske i september på OKTOBERFEST!!! Har hört att oktoberfest ska vara extra kul när man inte dricker alkohol… plus att den ”stora” oktoberfesten är i München, vilket inte ligger i närheten av Berlin. Då ska jag klä mig i svarta skor, bruna byxor med hängslen, vit skjorta och en mörkgrön hatt med en fjäder på och gå på oktoberfest… ensam. :)

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

