Berlin 24/8 – 2/9

Kära dagbok,

Nu har det gått alldeles för lång tid sedan jag uppdaterade bloggen senast, så nu när jag inte har så mycket mer för mig på kvällskvisten en onsdagskväll så kan jag väl passa på att göra det. Det är mycket som hänt sedan sist så jag tänkte bara skriva några korta inlägg om det och så.

Under Kulturkalaset i Göteborg fick jag prova på att köra ”street”. Vissa föreställningar gick riktigt bra och andra något mindre bra, men street är också en helt annan grej. I normala fall uppträder jag för en publik som redan finns på plats, här skulle jag försöka uppträda för en publik som inte fanns, men det gällde bara att få dit dom. Jag stod på Harry Hjörnes plats (utanför Arkaden) och delade ytan med några andra personer som också skulle köra street och vi turades om. Efter att ha gjort en del street-shows så fick jag tanken på att prova det i Berlin, bara för skojs skull. Så jag kollade upp det lite grann samma dag och tre dagar senare infann jag mig i Berlin. Väldigt kort varsel, eller hur?

Men det blev visst inte så mycket street i Berlin, då jag inte fick tag på min rekvisita och det gick inte att få ner det till Berlin så jag bestämde mig för att lika gärna strunta i det och köra lite klubb-gigs under tiden och glida runt lite i stan. Under knappt en och en halv vecka hann jag med fyra stycken uppträdanden, varav ett av dom kanske var det absolut sämsta uppträdandet jag gjort… i mitt liv. Jag tar det från början:

Det första uppträdandet i Berlin var på en bar ute i stadsområdet Prenzlauer-Berg. Uppträdandet gick skapligt bra. Inte så mycket i publiken då det var mer komiker än publik, men ändå en relativt skön stämning. Nästa tisdag tänkte jag bara besöka den där baren, utan att ha tanken på att uppträda, utan bara vara där för att titta, då det var en Öppen Scen-kväll, eftersom jag praktiskt tagit har alltid uppträtt på sånna grejer så ville jag för en gångs skull slappna av och bara sitta i publiken, MEN då kom kvällens värd, som hade sett mig uppträda torsdagen innan och ”tvingade” mig upp på scen. Eller han tvingade mig inte direkt, men han bönade och bad för han tyckte jag var så bra senast (ska också tilläggas att den här killen var inte helt onykter) och så sitter man i den där positionen att när man har en väldigt fin tjej som sällskap den kvällen så kände jag ”äh” och bara gick på. Det kan väl inte bli så illa, tänkte jag, men oj så fel jag hade.

Kanske inte så mycket fel kom från min sida men för att inte tala om den där killen jag drog upp på scen för att assistera i ett trolleritrick som ja, förstörde allt genom att ljuga. Jag var inte heller förberedd för kvällen och jag hade inte mina vanliga scenkläder på mig, så det var mer ett spontant inhopp. Men när den där killen skulle berätta för allihopa vad det var för kort som han hade valt så ljög han rätt upp i ansiktet på mig. Jag hade gjort en rutin (”Clutch”) då jag hade stoppat en kortask i hans bröstficka och jag skulle gå igenom alla kort och ta ut hans kort. När jag tog ut HANS kort så frågade jag innan jag visade allihop vad det var för kort han valde. Först ville han se vad det var för kort innan han berättade men jag nekade, sedan sa han ett helt annat kort än det kort han valde. Så spänningen var på topp, och han ljög precis för mig och inför hela publiken bara för att jävlas med mig och sätta mig i en jäkligt risig situation. Ingen annan än han hade sett kortet vilket var en anledning till att han kom undan med det, men det fanns ingen chans i världen att jag hade fel då jag kollade igenom kortleken och hans påstådda kort fanns inte ens i närheten.

Jag fick bara försöka rädda mig ur situationen, och det gick sådär. Vad fick jag lära mig av detta? Att ibland måste man lära sig att säga nej, även om vissa personer inte kan acceptera ett nej, och även om det finns en riktigt charmig och trevlig kvinna i publiken som man vill imponera på. Är man inte förberedd så ska man inte ge sig in i det.

Men men, efter det fiaskot så satte jag ännu mer press på mig för att göra ett bättre jobb vid nästa uppträdande, och nästa uppträdande gick också jättebra! Så, den här resan till Berlin har gett mig mycket att tänka på och nu har jag lärt mig mycket av det. Alla har sina dåliga dagar på jobbet och ”whatever doesn’t kill you makes you stronger”.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Berlin 24/8 – 2/9

  1. Pingback: Mycket snack och liten verkstad | Luddini

Kommentera

