Mycket snack och liten verkstad

Jag vet att jag skulle försöka under det nya året att hålla bloggen vid liv och uppdatera den med jämna mellanrum, men jag har helt enkelt inte haft tid med det, och jag vill be ursäkt till alla er som varit inne på bloggen varje dag nu i flera månader utan ett inlägg… om det nu är någon. ;) Anledningen till att jag inte uppdaterat bloggen är för att jag helt enkelt inte haft tid, så det har mer eller mindre varit ”mycket snack och liten verkstad”. Men nu var jag ändå och strosade förbi och just ikväll känner jag för att skriva ett nytt inlägg så ni kan hålla er up-to-date.

Nu det senaste har jag jobbat som skribent på webbtidningen Poplight som lägger mycket fokus på svensk musik och underhållning, bland annat nu det senaste, TV-fenomenet som ingen kunnat undvika de senaste månaderna, Melodifestivalen. Jag är till stor del en ”nörd” i det ämnet, men jag är inte den som går runt och avgudar artister såsom Linda Bengtzing, Andreas Johnson, Sonja Aldén och alla andra som förknippas med festivalen i vanliga fall, utan jag gillar hur själva cirkusen bakom fungerar, hur folk reagerar till festivalen, hur programmet är struktuerat, och så vidare. Men när den tiden då Melodifestivalen väl drar igång så är det i princip det enda jag pratar om just då, men sedan resten av året blir det nästan ingenting.  Sedan gillar jag att skriva också, så kombinationen att skriva och ha intresset för det fungerar väldigt bra i det sammanhanget.

Och eftersom att det är så många som kollar på det på lördagkvällar så betyder det att jag inte har så mycket trollerijobb under februari och i början av mars. Det är så för alla i underhållningsbranschen. Det är inte alls många som får några gigs under den perioden, eftersom att folk sitter hemma och tittar på Melodifestivalen, och det är just den enda konstruktiva kritiken jag kan rikta mot programmet. Men men, ett år har 12 månader och jag kan lika gärna offra en månad åt det och göra något annat.

Nu det senaste har jag bara haft några få gigs. Bland annat en show med ”Gött i Mössan” på Studenternas hus i Göteborg, något uppträdande på Tidbloms Comedy Klubb, en utomhusshow i Kungsbacka, med mera. Nu börjar vi gå mot varmare väder (trodde jag tills ikväll) men när sommaren drar igång ska jag på allvar försöka dra igång att gatutrolla. Har spenderat hela vintern med att förbereda mig med all nödvändig information, läst massa böcker och förberett mig mycket mentalt. I Juni drar jag tillbaka till Berlin i en månad för att få hjälp av några riktiga rävar inom gatuartisteriet.

Det är som jag sa i ett tidigare inlägg att det är en helt annorlunda grej att köra på gatan, men eftersom att jag kom igång såpass sent förra året fick jag aldrig utveckla mig ordentligt innan hösten drog in, men när jag var i Berlin förra året i slutet av november blev jag erbjuden att få proffshjälp med att komma igång med det hela av gatuartister som varit i branschen sedan slutet av 70-talet, så det ska bli mycket kul att se vad detta kan leda mig in på!

Detta var nog kanske allt jag hade att bjuda på den här gången, men jag ska göra mitt bästa i alla fall att försöka spotta ur lite fler inlägg under den kommande perioden.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

