Kap Verde – Fyra månader senare…

Jag ramlade tillbaka in på den här lilla bloggen alldeles precis, exakt fyra månader sedan jag skrev ett litet kortfattat inlägg om att jag var här och att jag skulle skriva ett längre inlägg så fort jag fått tillgång till internet. Ja, jag har haft internet sedan dess men har bara inte haft tid att skriva ett inlägg, så jag gör ett nytt försök nu.

Boa Vista, Kap Verde.

Det är alltså här jag befinner mig, på Boa Vista, där jag jobbar för 2Entertain/Fritidsresor som varietéartist på ett Blue Village Exotic-hotell. Jag har varit här nu i fyra månader och ska vara här i ungefär två månader till. Hur är det här borta då? Jo då, ska inte direkt klaga på vädret då det bara har regnat här TVÅ dagar sedan jag kom hit i oktober 2012. Ibland får man dock lite regn-abstinens då man kommer från Göteborg och där regnar det ju ”lite” mer. I början av vistelsen var det nästan obehagligt varmt. Sådär varmt att man svettades fortfarande på natten och drack kopiösa mängder vatten. Nu har det dock varit ganska kallt på kvällarna och går man utomhus får man räkna att ta på sig tjocktröja och långbyxor, och dagarna har också varit lite mer ”behagligt” varmare, inte sådär att man svettas ihjäl.

Sedan jag kom hit så har jag inte heller haft någon möjlighet att åka hem till Sverige, vilket har, och är fortfarande, lite frustrerande, särskilt när mina kollegor åker hem i Sverige på semester. Dock har denna frustration släppts en del då jag försöker intala mig själv att ”det är inte långt kvar”. Sedan kom också min mamma och lillasyster på besök under en vecka i slutet av januari, så det kändes också som en liten mini-semester att få spendera tid tillsammans med dom.

Riu Karamboa

Riu Karamboa

Och så där ser hotellet ut som jag jobbar på. Riu Karamboa. Cirka 750 rum med plats för 2000 gäster. Hotellet skulle alltså nästan kunna husera in hela Överkalix här.

Om jag ska beskriva det yrket jag har här som varietéartist så är de arbetsuppgifterna att jag bland annat jobbar i karaktär som clownen Raj Raj, som är med i Bamseklubben varje dag. Sedan tillkommer några andra aktiviteter med Raj Raj som ballongskulpturering, minidisco, gå på styltor och vara med i diverse happenings.

En kväll i veckan har jag också min egna magishow på hotellet i en väldigt fin lokal. Det tog en stund innan jag till slut fick ha min show, men nu har jag haft den i några veckor och det går bättre och bättre varje vecka.

En fin kommentar från en gäst.

En fin kommentar från en gäst.

Jag har utvecklats otroligt mycket som artist här nere och har lärt mig väldigt mycket. Det är ett jobb som ger intryck mer än vad jag själv kan förstå.

Ett exempel är att en gäst berättade för mig häromdagen efter min show att hennes son, runt 4-5-årsåldern, hade namngett sitt nya gosedjur till Ludvig – efter mig! 

En annan hade bestämt sig att han verkligen ville bli clown när han skulle bli stor, som mig.

Ett barn, redan efter en timma i Bamseklubben, kom fram till mig och frågade ”Vet du vem min bästa vän är?”, varpå jag svarade ”Nej?” då han svarade tillbaka ”Du! För att du är så rolig!”. 

Många berättar även för mig hur mycket de uppskattar det jag gör, och det finns inget mer värmande än att höra sådant. Det är sådant som motiverar mig till att göra det jag gör.

Jag tror faktiskt att jag måste sluta skriva där, även fast jag inte kanske är klar. Får kanske skriva ett till inlägg snart, men sparar jag detta som utkast nu så kommer jag troligtvis inte fortsätta på det här inlägget.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

