Livets stora mysterier

Jag vet inte varför jag skriver om detta här, men jag funderar mycket och känner att jag måste få mina tankar hörda någonstans så jag skriver detta på den här bloggen – men ibland så funderar jag över livets stora mysterier, och här är några saker som förbryllat mig mest genom tiderna:

Applåder: Hur kom man på detta? Varför gör man ens detta? ”Jag vill visa min tacksamhet och glädje genom att slå mina händer fram och tillbaka och göra ett stort ljud ifrån det”. Ibland när jag är på någon typ av föreställning, seminarium eller vad som helst när det är tillfälle att applåderar tänker jag alltid på detta. Sitter man även längst ut i kanten på sin rad och tittar på sina grannar när de applåderar över någonting ser det ännu mera konstigt, med händerna i rad, klappandes.

Namnsdagar: Varför firar vi namnsdagar? Hur kom man på detta? Vem är det som styr över när och vilka dagar som har namnsdagar? Och varför har Nina inte namnsdag – men Åslög har det? Finns det någon som heter Åslög?

Mjölk: Visst är det gott, men tänk efter – vart kommer detta ifrån? När kom det? Den människan som upptäckte mjölk, vad gjorde hen egentligen med kossan från början? Hur tänkte hen? ”En ko. Jag drar i de dinglande sakerna och dricker vad som än kommer ut ur den”. Tack och lov den som nu än gjorde det – men tänk om det finns något mer någon annanstans som vi inte upptäckt än?

Pinocchio: Den här tankenöten har jag ställt mig själv många gånger. När jag var liten tittade jag ofta på den tecknade Disney-filmen om Pinocchio, ni vet den där trädockan som kommer till liv och varje gång han ljuger så växer hans näsa, men vad händer om han någon gång skulle säga ”Nu kommer min näsa att växa!”. För tänk – näsan växer ju om han ljuger, men om den växer då talar han ju sanning, så då kan den inte växa, men om den inte växer då ljuger han och då måste den växa? Herregud.

Jag hör av mig om det är något mer jag kommer att tänka på.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

