20/7 – 40-årskalas i Lindome

I lördags var jag och uppträdde på ett 40-årskalas hemma hos Ann-Sofi i Lindome. Det var ett strålande väder och mycket trevliga gäster. I vanliga fall brukar sådana här jobb inträffa på ganska kort varsel från och med bokningsdatumet till datumet då jag ska framträda men här blev jag bokad i över en månad i förväg, så detta har ju gjort att man sett fram emot det här ett bra tag. Alltihop gick som det ska under kvällen och det var bara en grej som gick fel under den lilla showen jag hade på kvällen, men av det misstaget så lärde jag mig och det är ju så man lär sig.

Dock när jag skulle bege mig hem igen efter kalaset så blev jag bestulen på min plånbok. Härligt när det bara är några dagar kvar innan man ska åka utomlands i två veckor. Jag hoppade på bussen i Lindome och skulle åka mot Mölndal. Jag är helt ensam på bussen och sätter mig relativt långt bak och emellan sätet sitter en ölburk fastklämd. Jag hade fortfarande en massa grejer i handen, bland annat plånboken, så jag lägger plånboken på sätet, tar burken och går bort och slänger den i papperskorgen. Sedan har jag min sidoväska på sätet bredvid och när bussen stannar vid Lindome Centrum kliver det på ett gäng i 20-25-årsåldern, kanske fyra-fem stycken, med stora kartonger öl, och sätter sig ungefär där jag sitter.
Jag är såklart vänlig och drar undan min väska för att göra sätet bredvid mig ledigt och en kille sätter sig bredvid med ryggen vänd. Allting verkar normalt, och just i det svepet när jag drog undan väskan föll plånboken ner på golvet.

Istället för att någon av killarna tänker vara lite godhjärtad och säga ”Här är din plånbok”, så ser de istället tillfället och tar plånboken. Detta märkte givetvis inte jag. När bussen stannar vid Lindome station ungefär 21:50 hoppar de av och ska ta pendeltåget vidare och när bussen kört iväg och jag sitter kvar på bussen börjar jag leta efter plånboken. Inte hittar jag den. Jag letar igenom alla fickor, extra noga, kollar igenom alla säten, extra noga, ingen plånbok. Jag pratade med busschauffören och han var väldigt trevlig och hjälpsam, han kom ihåg vilka killar det var.

Som ”tur” är så fanns det inget för dom i plånboken. Inga kontanter. Bara mina nu spärrade bankkort, bibliotekskort, ID-kort och lite meningslösa kvitton. Däremot är plånboken i sig viktig för mig då detta är en ”Real mans wallet”, som är en specialkonstruerad plånbok för magiker. Den har jag haft i ungefär ett halvår och den plånboken kan få ett signerat spelkort att hamna inuti plånboken.

Så efter mycket far-och-flängande så är allt polisanmält och spärrat. Vad de här tjuvarna dessutom inte vet om är att det satt faktiskt övervakningskameror på bussen, precis rakt framför där jag satt. Så ja, det blir nog enklare att ta reda på tjuvarna än väntat.

… och detta kanske är en högoddsare, MEN om du som stal plånboken läser detta så lämna gärna tillbaka den, du har min mailadress på visitkortet som låg i plånboken, jag garanterar amnesti i fallet.

Lämna en kommentar

Filed under Show

Kommentera

